Oldal kiválasztása

Nánási Polgár

 

 

Jogi Kis-okos: Az Ügyfélkapu, 1. rész / §1

Dr. Kis Ágnes

A magyar kormányzat elektronikus azonosító- és ügyfélbeléptető rendszere 2005-ben indult útjára, és természetesen folyamatos fejlesztéssel érte el a mai, jóval áttekinthetőbb felületét. Az Ügyfélkapu a magyar állam azon elektronikus rendszere, amely lehetővé teszi az e-ügyintézést hazánkban. Keressük fel az alábbi webhelyet: https://magyarorszag.hu/szuf_fooldal#fooldal.

Az Ügyfélkapun keresztül a felhasználók biztonságos online kapcsolatba léphetnek az e-szolgáltatásokat nyújtó állami szervekkel. Ahhoz, hogy használni tudjuk az Ügyfélkaput, létre kell hoznunk a személyes ügyfélkapus azonosítónkat. Ezt bármely természetes személy megteheti. A személyes ügyfélkapus azonosító létrehozása egy regisztrációs eljárás, amelyet az ügyfél kezdeményezhet személyesen bármelyik regisztrációs szervnél (okmányirodában, kormányablakban, a NAV központi ügyfélszolgálatain, külképviseleteken) vagy elektronikusan, 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes személyazonosító igazolvány birtokában az ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio/regEszemelyi felületen. Az Ügyfélkaput nem csak magyar állampolgárok használhatják. EGT-állampolgárok esetében EGT-s személyazonosító igazolványt vagy útlevelet, EGT-országon kívüli külföldiek esetén útlevelet kell bemutatni a regisztrációhoz.

A legfontosabb, hogy meg se forduljon a fejünkben, hogy ez nekünk túl bonyolult. Mi szükséges a személyesen történő Ügyfélkapu regisztrációhoz? Az Ügyfélkapu nyitásához személyes azonosítás szükséges, mely az alábbi okmányok egyikével lehetséges: személyazonosító igazolvány vagy útlevél, vagy 2001. január 1. után kiállított (kártya formátumú) vezetői engedély. A 14–18. év közötti személy – az általános szabályok szerint – önállóan is regisztrálhat Ügyfélkaput. A 18 év alatti, valamint a korlátozottan cselekvőképes személyek azonban az Ügyfélkapu segítségével igénybe vehető szolgáltatásoknak csak korlátozott körét használhatják, mint például felvételi jelentkezés, TAJ-szolgáltatások, időpontfoglalás. Személyes megjelenéssel több ügyfélkapus hozzáférés is igényelhető, de a második (és minden további) regisztráció létrehozása már nem ingyenes. A regisztráció díja a mindenkori általános tételű eljárási illeték összegével megegyező igazgatási szolgáltatási díj.

Új információ, hogy a kormányablakokban és okmányirodákban 2021. május 25-étől újra fogadják az időpontfoglalással nem rendelkező ügyfeleket is. A személyes ügyintézés során – a járvány terjedésének megakadályozása érdekében – továbbra is be kell tartani a szükséges óvintézkedéseket. Egyidejűleg megszűnik az azonosítás nélküli online időpontfoglalás lehetősége.

Szükségünk lesz egy érvényes e-mail címre, meg kell adnunk egy nehezen kitalálható felhasználónevet és jelszót, amely lehetőség szerint tartalmazzon kis- és nagybetűt, valamint számokat. Fontos tudni, hogy a felhasználónevünket és jelszónkat a saját biztonságunk és a visszaélések elkerülése érdekében ne adjuk át másoknak, illetve olyan helyen őrizzük (a papírra vetett adatokat), hogy illetéktelen személyek ne férjenek hozzá. A kormányzati portálon számos olyan szolgáltatást találhatunk, amelyet kizárólag ügyfélkapus azonosítás után vehetünk igénybe. Ilyenek például a NAV eBEV-szolgáltatások, az OEP/NEAK TAJ-szolgáltatások, a Belügyminisztérium Webes Ügysegéd alkalmazása stb. A teljes szolgáltatási listát itt lehet elérni: https://magyarorszag.hu/szuf_osszes_szolg_lista.

Szeretnék néhányat ezek közül az olvasó figyelmébe ajánlani. A Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) azonosítási szolgáltatás (ügyfélkapus regisztráció, e-személyi vagy részleges kódú telefonos azonosítás) elérésével rendelkező természetes személyek vehetik igénybe a földhivatali szolgáltatásokat. Az ingatlankereső szolgáltatással lekérdezhető és megtekinthető a tulajdonilap-másolat, térképmásolat, társasházi információk. A lekérdezést követő tíz hónapban a lekérdezett dokumentumok díjmentesen elérhetők a felületen.